Deel 5: De conclusie

Het neerpennen van een zuiver antwoord op de vraag wie nu de expert is, is onmogelijk. Zoals eerder aangegeven zijn er verschillende factoren die een rol spelen bij het proces en eindresultaat van het promoten/reviewen van een product. 

Zo hebben journalisten meer expertise en zullen zij meestal een researchdossier maken over een product. Ze weten meer over de achtergrond van cosmetica en zullen vaak ook externen contacteren en betrekken bij het realiseren van een artikel. 

De doelgroep van ons onderzoek toont veel interesse in sociale media, waar vooral influencers actief zijn. Een oudere doelgroep zou dan weer meer interesse hebben in de content van fysieke magazines waar journalisten voor werken. Jongeren zullen daarom minder snel artikels lezen die journalisten hebben geschreven. Hoewel veel magazines ondertussen ook online actief zijn, blijft er toch een verschil met de Instagrampagina van een influencer waarmee volgers een ‘band’ creΓ«eren.

Journalisten en influencers werken met verschillende technieken, maar nemen die soms ook over van elkaar.

Bijgevolg is de influencer aantrekkelijk bij pr-bureaus als het gaat om het bereiken van jongeren. Pr-bureaus weten dankzij hun voorzieningen meteen hoe groot het bereik van een influencer is en hoe snel acties kunnen verspreiden op hun sociale media. Wie van beiden nu het best wordt ingezet om een product te promoten, is dus vooral afhankelijk van de doelgroep die het merk wil bereiken. Journalisten en influencers werken met verschillende technieken, maar nemen die soms ook over van elkaar.


Na een lange en leerrijke periode zijn wij als toekomstige journalisten weer wat wijzer geworden. Het was een plezier om aan deze opdracht te werken. Graag zouden wij nog Chris Van Gils willen bedanken voor de coaching en het ondersteunen van dit project. 

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag